Pro větší firmy není neobvyklé si najmout takzvaného lovce hlav, který pomáhá najít správné kandidáty na pozice, které je nutné obsadit. Takové osoby se nazývají již i v běžné češtině headhunteři. Do hledáčků takových lidí se nedostane jen tak někdo. Hledají mezi největšími odborníky, specialisty a profesionály.
Dříve se výraz lovec hlav používal ve zcela jiném kontextu, ale s dobou se význam tohoto spojení změnil. Od šedesátých let minulého století tak přeneseně nazýváme člověka, který firmám pomáhá vyřešit obsazení špičkových manažerských pozic. V podstatě se stále takový člověk snaží ulovit toho nejlepšího budoucího zaměstnance, kterého je možné na trhu práce sehnat.
Lovci se zaměřují vyloženě na to management a někdy i střední management. Klienti většinou poptávají šéfy do firem, finanční manažery, výborné právníky. Prostě ty nejlepší z nejlepších. Podle rozhovorů s headhuntery je jasné, že nejvíce se hledají lidi do obchodu. Tam jsou údajně potřeba i v době krize. O to víc v době konjunktury. Dále se hodně hledají zaměstnanci na pozice lidských zdrojů.
Co je důležité?
Společnosti většinou požadují, aby kandidáti na pozice byli
- samostatní
- flexibilní
- pozitivní
- otevření
a aby měli
- správný přístup
- zkušenosti.
Jaké zkušenosti se cení?
Podle hledačů správných lidí na jednotlivé pozice, je důležité, aby kandidáti splňovali samozřejmě odborné požadavky. Většinou však není v moci ani tech nejlepších splňovat všechno, co si firmy v požadavcích určí, tedy je pak potřeba, aby se specifikovalo, jaké dovednosti a schopnosti jsou nutností a zároveň, jaké z požadavků je možné neřešit a dotyčného doučit. Samozřejmě pak hraje prim to, zda je osobnost dostatečně kreativní, přemýšlivá a zda má motivaci se učit a ambice uspět!
Často se stává, že lovci hlav oslovují spíše lidi, kteří zaměstnání mají, než by hledali mezi lidmi, kteří práci hledají.